Beste Ari‘lle,

We zijn net terug van een heerlijke vakantie. Jullie hebben het prima verzorgd. En we werden blij verrast met 25-jarige huwelijksattenties…! Het begon bij Bukittingi (we hebben de familie gebeld, maar niemand wist ervan), daarna werd het vervolgd bij de accommodaties bij Bogor, Bandung, Yogyakarta en Surabaya. De taarten waren heerlijk, en de fruitmand in Bogor was zaaalig.

In Sumatra had gids Lodewijk goed geregeld, vooral de lunch die hij vooraf bestelde zodat er geen tijdverlies was voor het wachten van de bestelde maaltijden. En de restaurants die hij belde maakten maaltijden die wij erg lekker vonden. We konden goed communiceren met Lodewijk. Hij had in Bukittingi een programma, maar wij wilden naar Payakumbuh om mijn voorouderlijke huis te bekijken. Dus hebben we zijn programma geschrapt en de dag doorgebracht in Payakumbu en omgeving. Hij heeft mij ook heel goed geholpen als tolk, want onze contactpersoon daar kon alleen Sumatraans.

In Surabaya was er enige verwarring betreft de gebruikmaking van de diensten van de chauffeur (Subur). Omdat we erg blij waren met hem (hij was heel rustig is en reed heel rustig), wilden we zeker weten wat wij wel en niet mogen verwachten. Vandaar ook de mail die wij naar jou toe stuurden. Want tijdens de gesprekken met de chauffeur, liet hij ons zijn ÒwerklijstÓ zien, en daar stonden alleen de hotels op vermeld, want naar zijn zeggen moest hij ons van hotel naar hotel brengen. Nadat wij jouw mail hadden ontvangen, was dat voor ons duidelijk. Echter de telefoon/mail van jullie lokale agent hebben wij nooit ontvangen. Wel een bedroefde Subur, die door zijn baas Òop het matje werd geroepenÓ want de klanten (wij dus) waren volgens hun ontevreden. En Rama had 2x naar hun gemaild, bij een 3e mail kan dat wel zijn ontslag betekenen. Nou dat was nou net niet onze bedoeling; we concludeerden dat hier sprake was van enige miscommunicatie. Gelukkig hebben we dit recht kunnen zetten door jullie lokale agent zelf te bellen en te vertellen hoe het was gegaan en dat wij juist erg tevreden waren met de chauffeur. Gelukkig kon hij ons de volgende dag mededelen dat het goed was en hij zag er ook een stuk opgeluchter uit.

In Bali waren er 2 misverstanden:

1. Bij de transfer van Candidasa naar Pemuteran was jullie lokale agent in de veronderstelling dat er 3 passagiers zouden zijn, en met de auto is daar rekening gehouden. Gelukkig kon het toch geregeld worden met een extra stoel achter en de bagage ging er ook net in. Tot de nok gevuld gingen we op stap. Hier heb ik wel een aanmerking betreft het restaurant die gekozen werd, helaas ben ik de naam vergeten. Wij kunnen alleen gebruik maken van een buffet (voor RP 80.000 p.p.). Echter toen wij daar waren, was er een Duits gezelschap reeds aanwezig. Dus je snapt het al, veel was al op. En dus konden we de restjes opmaken. Nu is 80.000 rupiah niet veel geld, maar voor wat wij kunnen nuttigen was dat wel aan de hoge kant.

2. Bij aankomst in Kuta kregen we van de chauffeur een lijst met tijden waar vermeld stond hoe laat we opgehaald zullen worden op de dag van transfer. Toen ik dat (toevallig) bekeek in Candidasa, zag ik dat wij in Pemuteran om 9.00 uur opgehaald zouden worden. Aangezien de vlucht van onze neef Bing Lou om 13.05 was en bij navraag werd het mij verteld dat het 3 uren rijden zou zijn, dacht ik Òdat gaat nooit lukkenÓ. Dus in overleg met de gids had zij het bureau gebeld, het gesprek ging wel moeizaam. Want hun Engels was net zo als mijn Bahasa, maar goed 1/2 + 1/2 = 1, dus werden wij op tijd opgehaald en Bing was op tijd voor zijn vertrek. En de chauffeur was zo vriendelijk geweest om te wachten op ons, zodat wij met hem mee kon rijden naar Kuta (want Tim, Adriaan en ik zouden pas om 16 uur vertrekken met Garuda). Wij hebben onze bagage naar een depot gebracht, zodat wij de resterende tijd nog in Kuta konden rondkijken en shoppen.

Nogmaals we hebben een indrukwekkende vakantie zonder zorgen meegemaakt. De 2 punten hierboven vermeld zijn dan ook zeker geen kritiek, maar we vonden het wel correct om ze te noemen bij wijze van evaluatie.

Hartelijke groet!

Oeke The