Beste Rosselle,

We zijn al weer zo’n anderhalve dag terug in Nederland na een geweldige vakantie op Bali. Bij thuiskomst lag er ook al een welkom thuis kaart van Rama klaar, dat is ook een leuk gebaar (vervolgens vandaag nog 1 maar liever mee verlegen als om verlegen).

Wij zijn heel erg enthousiast geraakt over Bali en (praat nu even in ik vorm verder) ik kan me erg goed vinden in wat je schrijft over Bali. Ik ben ook echt onder de indruk ervan en het mooie is, onder de indruk van al het moois wat het eiland te bieden heeft maar vooral ook over de mensen zelf. Zo vriendelijk en lief, echt bijzonder hoor!

Het was allemaal erg goed geregeld, mijn complimenten. Na zo’n lange vlucht/reis is het erg fijn als je uit het vliegveld komt en er staat iemand klaar met een bordje met je naam erop, daar werden we al blij van!

Vervolgens heel vlotjes naar Alam Kul Kul in Legian/Kuta. Nu weet ik niet of jullie hier vaker mensen onder brengen maar ik wou je even laten weten dat dit echt een heerlijk hotel was. Zo mooi alles aangelegd, echt Balinees, met grote kommen waar dan allemaal gekleurde bloemblaadjes etc. in liggen a.h.w. als een schilderij, vijvertjes met vissen e.d. Hele ruim kamers, lekkere bedden. Wij zitten beetje achterin en het was een oase van rust en meteen al die vriendelijkheid overal. Echt een super begin. Vanuit hier hebben we Uluwata/Jimbaran en Tana Lot (schitterend!!!) bezocht.

Vervolgens onze transfer/excursie naar Pemuteran. Hier was een Nederlandstalige gids bij. Was ook super. Hij sprak zo geweldig goed Nederlands. In overleg hebben we het excursieprogramma beetje aangepast, niet naar Git git maar naar Munduk waterval en dat vonden wij helemaal prima, was allemaal wat rustiger. Adi Assri vond ik geweldig, dat was wel het meest luxe hotel, wat een prachtige ligging aan zee maar ook bij de bergen. Was heerlijk daar (daar hadden we best nog wel een dagje langer willen blijven maar dat had we ook al bij Kul Kul). Vervolgens naar Ubud, Indira. Na Adi Assri moet ik eerlijk zeggen dat we even moesten schakelen. Manager was er bij aankomst net even niet en de andere medewerkers waren zeker weer bijzonder vriendelijk maar spraken niet zo best Engels nog en dat was te merken toen we een excursie (we wilden gaan raften, is allemaal goed gekomen hoor) wilden gaan regelen en na de luxe aan Asi Assri was het ondanks dat het allemaal prima was, wel even een ander verhaal zal ik maar zeggen. Maar Indira ging ons steeds beter bevallen en dit hotel krijgt van ons ook zeker minimaal een 8. Het was waarschijnlijk gewoon even de omschakeling. Ligging is idd ideaal, in de rust maar zo in de drukte. Ubud was ook fantastisch!!!! Echt genoten daar! Veel eropuit getrokken maar ook de rust gepakt. Ook lekker dat het internet goed was geregeld, handig als er we knapen van 16 en 12 bij zijn.

Vervolgens met de Gilli Cat naar Gilli. Dat ging allemaal prima maar vooral op het stuk open zee, was het af en toe best heftig moet ik zeggen. Duurde 1,5 uur dus dat viel wel mee. Tja, hoe geweldig Gilli Trawagan eigenlijk is, vonden we dit toch het minste van de 5 locaties waar we zijn geweest. In onze ogen mist het die vriendelijkheid die Bali zo kenmerkt. De mensen zijn hier echt anders. We zijn 2 x gaan eten bij een Hindoe restaurantje en dan voelde je weer die prettige sfeer. Hoewel Karma idd lekker rustig ligt, waren er daar ook wel heel veel jonge backpakkers (hoe schrijf je dat eigenlijk) en we voelden ons daar af en toe wel echt een beetje oud terwijl onze oudste zoon van 16 nog net een beetje te jong was om “los” te laten. Karma Kayak heeft inmiddels een klein zoutwaterzwembadje dat was wel lekker. Ontbijt, lunch de tapes waren prima. De Nederlandse eigenaressen en het Nederlandse managersstel waren o.k. maar gaven ons niet echt dat lekker gastevrije gevoel. Ja, best gek dan kan iets nog zo mooi zijn, maar dan heb je toch een wat minder positief gevoel. Ik schrijf dit niet om te klagen hoor maar het lijkt me dat feedback voor jullie toch ook nuttig is en voor alle duidelijk het was natuurlijk geen straf om daar te zijn maar 2 nachtjes was ook ruim voldoende geweest. Snorkelen was erg leuk. Onze zonen hebben een groot zeeschildpad gezien dat was ook erg bijzonder! De reis naar zuid bali via de bleu water safari was ook wel heel pittig hoor. Echt ook weer vooral dat stuk op open zee. Iedereen was helemaal lam geslagen maar het ging allemaal goed.

La Tavernawas een heerlijke afsluiting en ik deel je enthousiasme! Wat een schattige, romantische kamertjes hebben ze daar zeg, echt super leuk. Was een bijzonder fijne plek. Hier hebben we niet meer veel uitgevoerd, ik had nog maar amper wat kunnen lezen dus was lekker om hier van de rust, zee en zwembad etc. te genieten en uiteraard weer van de vriendelijke sfeer. Lekker ontbijt ook zeg, hmm daar kon je je echt op verheugen. Ja ook helemaal top.

Het enige wat een beetje misging is dat de chauffeur ons om 13.00 uur kwam ophalen terwijl op informatie stond om 15.30 uur (we zouden vliegen om 19.20 uur) maar die chauffeur is blijven wachten en we hadden ca. 15.00 uur afgesproken. We waren daarom wel erg vroeg op het vliegveld en daar onze vlucht er nog op stond zaten we rustig en onze oudste zoon ging wat rondwandelen. Toen bleek dat onze vlucht was gecanceld en dat we met een eerdere vlucht naar Kuala Lumpur mee moesten. Dus kwam goed uit dat we er vroeg waren. Mijn zoon had ’s morgens overigens nog wel via internet e.e.a. gecheckt en toen was er nog niets aan de hand en stond die vlucht als scheduled aangegeven. We zijn toen als ware vips behandelend en in sneltreinvaart (binnen 10 minuten denk ik, het leek wel of het vliegtuig op ons wachtte) overal doorheen geloodst, dat was best (leuk) spannend. Ook iedereen weer erg vriendelijke en lief. Wij, de ouders kwamen in de business class terecht, dan was natuurlijk geen straf!!! ha ha. Jammer dat die vlucht maar 2,5 uur duurde. Al weer een leuk verhaal erbij op deze vakantie waar we toch al uren over kunnen vertellen.

Nou een heel verhaal h maar ik vind het leuk om te reageren en ik kan het gewoon niet in een paar woorden afdoen.

Heel hartelijk dank voor de goede organisatie!!! Wij hebben een onvergetelijke reis gehad!!!