Beste Arielle,

Het heeft even geduurd, maar nu hebben we dan de tijd gevonden om nog wat dingen op een rij te zetten. Om te beginnen willen we nogmaals zeggen dat we echt een heel mooie reis hebben gemaakt. De organisatie van de reis, de meeste accommodaties en ook de vele praktische tips in de reisinformatie van Rama Tours waren prima. Prijzen veranderen wel snel, maar als indicatie waren ze toch steeds goed bruikbaar. Hieronder nog een paar opmerkingen en suggesties:

1. Algemene informatie:

a. Pinnen bij ATM’s: het is niet voldoende om via de eigen bank de mogelijkheid tot pinnen buiten Europa aan te laten zetten. Na aankomst in Indonesië bleek ons dat het ook dan bij veel ATM’s niet mogelijk is om te pinnen, ook het Maestro of Cirruslogo zijn geen garantie. Onze chauffeur wist gelukkig te melden dat je bij ATM’s van de Mandiri-bank wel zonder problemen kunt pinnen en dat bleek inderdaad het geval te zijn.
b. Luchthavenbelasting bij uitreis is inmiddels verhoogd tot Rp 150.000

2. Restauranttips en massage: hele goede tips vonden wij de restaurants Qunci Villa, Alberto en Warung Manomega in Senggigi (al zette de beschrijving bij Manomega “even ten zuiden van het centrum van Senggigi” ons wel op het verkeerde been: zo lijkt het bijna of je er vanuit het centrum heen kunt lopen, maar je moet er echt met een taxi naartoe).
En de door Rama Tours aanbevolen ‘cream treatment massage’ big Jelatik estethic in Ubud is inderdaad geweldig (prijs is alleen nu Rp 130.000 ipv Rp 70.000).

2. Reis Jakarta – Bandung: tijdens deze reis ontstond onduidelijkheid over wat wel en niet in de reissom is begrepen. Onze chauffeur bracht ons eerst van Jakarta naar Bogor via de tolweg. Vanwege files/drukte zag hij vervolgens af van de blijkbaar gebruikelijke vervolgroute; via de Puncak naar Bandung. In eerste instantie wilde hij ons toen extra tolgeld in rekening brengen, omdat hij via de snelweg naar Bandung zou rijden en daar opnieuw tol moest betalen. Hij beweerde dat in de reissom alleen tolgeld is inbegrepen voor de rit Jakarta-Bogor-Bandung. Dat leidde tot wat discussie, maar na contact met jullie lokale touroperator liet de chauffeur het er bij zitten. De reisinformatie van Rama Tours vonden we hier niet helemaal duidelijk over.

3. Bezoek vulkaan Tankuban Prahu. Hoewel de vulkaan zeer de moeite waard is om te bezoeken, hebben we er een erg vervelend gevoel aan overgehouden. Onze chauffeur vertelde ons dat we voor het bezoek aan de vulkaan echt een gids nodig hadden en dat die Rp 300.000 voor 2 personen kostte voor een wandeling van ca. 2 uur. (nog los van de Rp 115.000 entree voor het nationaal park), we moesten aan hem betalen en dat zou hij het verder regelen. In de reisinformatie van Rama Tours lazen we dat een bedrag van Rp 250.000 voor een gids de standaard prijs is, dus we gingen op het voorstel van onze chauffeur in. Hij heeft vervolgens een gids geregeld, maar ter plekke bleek ons dat je absoluut geen gids nodig hebt voor het korte wandelingetje (hooguit 1,5 kilometer over een zeer duidelijk pad).
En de gids die we meekregen voegde echt helemaal niets toe, hij was er alleen maar op uit om ons allerlei souvenirs te laten kopen. De wandeling leidde alleen maar naar de eerste (Domas) krater en duurde hooguit een half uur. Toen we onze chauffeur hier later op aanspraken zei hij dat het toch echt niet anders had gekund, want als we zonder gids naar de vulkaan waren gegaan, dan zouden hij en jullie lokale touroperator problemen hebben gekregen met de lokale bewoners en gidsen rond de Tankuban Prahu. We hebben geen idee of dit waar is, maar in elk geval adviseren we om in de reisinformatie van Rama Tours niet meer de zin te laten staan “U kunt onder begeleiding van een lokale gids tot aan de kraterrand komen” maar in plaats daarvan een duidelijke waarschuwing op te nemen dat je absoluut geen gids nodig hebt bij de Tankuban Prahu en dat de gidsen daar echt grote afzetterij zijn. We vonden het lastig dat onze eigen chauffeur zich hier kennelijk ook onder druk gezet voelde.

3. Hotel d’Omah Bali in Ubud is een erg mooi en sfeervol hotel, maar we vonden het wel echt een nadeel dat het vrij ver van het centrum ligt. Het zou goed zijn om dat duidelijk in de reisinformatie te zetten. Het hotel regelt wel transfers maar vanuit Ubud gaat de laatste bus terug al om 18.30 uur.

4. Bij aankomst per boot in de haven van Bangsai in Lombok (vanaf Gili Meno) werden we voor het eerst tijdens de reis geconfronteerd met zeer agressieve ‘porters’ die je bagage al hebben weggegrist voordat je iets hebt kunnen doen. Vervolgens eisen ze een bepaald bedrag voor ze je met rust laten. Onze lokale chauffeur, die ons in de haven kwam ophalen, zei dat deze haven hier berucht om was. Het zou goed zijn dat in de reisinformatie op te nemen. We hebben het verder tijdens de hele reis nergens op deze manier meegemaakt.

5. Accomodaties:

a. De cottages in Margo Utomo in Kalibaru vonden we wel erg basic in vergelijking met de andere accommodaties.
b. Lihat Sawa in Sidemen heeft tegenwoordig Abian Ayu villa
c. Het Holiday Resort hotel in Senggigi is prachtig gelegen en heel comfortabel. Maar we adviseren toch om nog eens kritisch te overwegen of dit hotel wel in het arrangement moet blijven. Het lijkt er namelijk sterk op -in elk geval in de dagen dat wij er verbleven- dat men zich niet zozeer op individuele gasten richt, maar de voorkeur geeft aan grote groepen, wat voor de overige gasten niet plezierig is. Zo werd er op een van de avonden een groot en luidruchtig feest voor 200 personen in de tuin van het hotel georganiseerd, met luide muziek. Pas diezelfde dag was aangekondigd dat dit zou gebeuren, maar dat het uiterlijk om 22.30 afgelopen zou zijn. Uiteindelijk duurde het luidruchtige feest bijna tot 24.00 uur, veel gasten hebben er over geklaagd maar daar werd wat lacherig op gereageerd. Een dag later waren zwembad en tuin van het hotel overspoeld door een grote groep Indonesische scholieren die twee dagen in het hotel bleven logeren. Ook dat was nogal storend voor de individuele gasten.

Hopelijk is deze feedback voor jullie bruikbaar is om de reis(informatie) verder te verbeteren.

met vriendelijke groet,

Paul van Voorst en Xenia van Diest