Hoi Karolien,

We dachten we sturen toch nog even een korte terugblik op onze reis naar Indonesië.

Ten eerste  bedankt voor de organisatie !
Alles verliep volgens plan !
Hele  mooie reis gehad !

Algemeen:.de reisbescheiden/documentatie zag er prachtig uit..Tip:de vluchtgegevens ook nog bij de ‘informatie voor thuisblijvers’ opnemen.

Singapore – prima…wel even zoeken naar de balie voor de stopover…bedankt voor de tip over de actie-vouchers..die zijn goed besteed.
Hotel was mooi centraal gelegen

Bukit Lawang EcoLodge – Prachtig…maar zoals al een beetje verwacht kwamen we door de tijdsdruk hier toch wat in de problemen….We werden door de driver in Bukit Lawang gedropt bij de eerste de beste levende ziel…om 00:45….die liep met ons mee door het donker over wat later bleek niet de handigste route naar de lodge…dat viel niet mee met onze bagage..Daar aangekomen bleek dat er niemand meer van het hotel was…Toen de jongen die met ons meegelopen was door had dat hij niet onze gids mocht zijn de volgende dag (omdat we die al van tevoren immers geboekt hadden) droop hij af…Toen zaten we daar …01:00..moe van hele dag Singapore plus vliegreis plus 4 uur in de auto…en nog wat jetlaggerig…alléén bij de receptie..zonder kamer…Dat was wel even een gekke situatie….Gelukkig kwam er na 3 kwartier toch nog iemand aan..en die had onze kamersleutel….

Jungle Trekking Top , hele leuke gids.

Tangkahan Top…Bij aankomst bleek er geen reservering op onze naam te zijn….. Na lang heen en weer gepraat en gezoek..bleek dat de reservering stond op de naam ‘Marije’  en niet op onze achternaam….grappig.

Berestagi: Ok

Samosir Tabo Cottage: Top..Wandeling van de bergtop naar beneden was heel erg leuk.
Medan Deli River Lodge: Top

Bali Ananda Cottages: Top.  (Lekker gegeten bij ‘mozaic’)

Flores Moni Ecolodge: Prima…(maar heel kort geweest…)  Kelimutu mooi !
Flores Delmar Cafe:  Top.. vrij basic kamer maar bijzonder leuke sfeer… Eilanden (snorkelen !) en vliegende-honden tour erg goed !

Flores Bajawa Manulalu: Vonden wij erg mooi..heel hoog. gelegen ..prachtig uitzicht…eenvoudige paar prima kamer
Flores Ruteng Homestay: Eenvoudige kamer.
Flores Labuan Bajo Bay View Garden:  Fantastisch !
We werden alleen niet op de afgesproken tijd opgehaald voor onze tour naar de Komodo’s  uiteindelijk maar eens gaan belllen met Peter … Zei dat hij bij het verkeerde hotel stond…(‘miscommunication with travel agency’)  Kwam gelukkig toen wel snel. De primitieve boot waar we uiteindelijk op kwamen..ging verdacht langzaam…en na een uur kapot….Vrij snel kwam er een andere (nog kleinere) boot waar we op konden overstappen…nu hadden we zelfs niet meer een klein tafeltje en maar een zeer matige zitplaats…van alle bootjes die ik daar zag rondvaren hadden wij toch wel een van de  kleinste en primitieve…hier had ik graag wat meer betaald voor een iets comfortabelere boot. (het eten was overigens wel weer erg goed…en de komodo’s de moeite waard !)
Bali Sidemen Tanto Villa : Tsja..merkwaardig hotel…bij aankomst rond lunchtijd…in het restaurant.. bleek dat alle gerechten met rijst (!!) niet besteld konden worden omdat er geen rijst was …(haha met uitzicht op de rijstvelden…) Volgende ochtend bleek dat er ook geen eieren waren bij het ontbijt.. Beetje morsige meneer in de bediening….Kamer wel ruim maar wat problemen met watervoorziening.  Er zijn vast iets betere hotels in Sidemen dacht ik… Maar dan wel weer gelegen aan een weg met een aantal fantastische  Warungs waar we heerlijk gegeten hebben.
Gili Air Sunset: Top !. Leuk eiland . Fijne accomodatie. Het snorkelen was hier overigens net iets minder dan bij Riung en Komodo.

Flores Qunci Villas: Niks maar dan ook helemaal niks op aan te merken. Hebben ons zeer goed geholpen toen bleek dat we een paspoort in de kamer op Gili Air hadden achtergelaten..Maar los daarvan zó mooi, zulk lekker eten..

Nogmaals…bedankt voor de organisatie !