Hallo Ariëlle,

Hierbij ons verslagje over onze ervaringen in Sri Lanka. De guesthouses die wij zelf uitgezocht hadden zijn prima bevallen en een aanrader voor mensen die in een rustige omgeving willen verblijven.

We hopen dat jullie iets met ons verslag en ervaringen  kunnen doen.

De vliegreis ging prima en onze chauffeur stond netjes op ons te wachten.

Het Beach Boutique hotel was wel een goed hotel alleen minder luxe dan verwacht en erg ver van het centrum van Negombo. Ook vonden we het  sfeerloos, weinig beplanting rondom het hotel, wat saai. Wel mooi gelegen aan de zee zodat iedereen het ontbijt wilde met uitzicht op de zee i.p.v de daarvoor gereserveerde plaats. Maar dat was geen probleem.

-We zijn erg blij dat we de reis in omgekeerde volgorde gemaakt hebben. We zijn van mening dat we nu de mooiste dingen tot het laatst bewaard hebben. Nu starten we rustig en vonden alles: het verkeer, de mensen, winkeltjes , de natuur enz allemaal even bijzonder en mooi.

Maar de natuur bij Ella, Nuwara Eliya, Kandy en Sigariya spanden de kroon. Wij zouden zeggen: laat iedereen de reis andersom maken;-)

-Unawatuna: Het Flower Garden Hotel is een erg leuk, kleinschalig hotel. Wij hadden ieder een klein huisje tot onze beschikking met goede bedden, airco en een klamboe. Ook een eigen koelkaste en een kluisje. De airco bij Karin en Piet werkte helaas 2 dagen niet maar dat werd na de Poyadag verholpen. Als compensatie krijgen zij een gratis diner. Er is een leuk zwembad bij en het eten is er erg goed. Unawatuna is klein, eigenlijk alleen een lange straat met winkeltjes en restaurantjes maar wel gezellig voor een paar dagen.

-De tent in Udawalawe park was goed en grappig om mee te maken. Het diner langs de rivier was goed en gezellig. Er waren helaas niet zoveel olifanten te spotten maar de natuur was erg mooi! Veel vogels, buffels en krokodillen gespot. Karin Hoek had meer het oerwoudgevoel willen hebben. Er was de hele nacht iemand aan het bidden dat was erg storend, Geen idee of dit iedere nacht daar zo is.

-Het Morning Mist Guesthouse in Ella is erg leuk, wel moeilijker bereikbaar. Onze bus moest niet groter zijn! Ruime kamers met badkamer. Vrij basic ingericht maar er was wel een huiskamer bij waar je gezellig kan zitten s’avonds. Daar staat ook de waterkoker en de koelkast met diverse frisdranken en bier. Opschrijven wat je gebruikt. Ook een groot terras erbij.

De eigenaresse is erg enthousiast en kan goed koken. Het ontbijt is normaal, koffie/thee, eieren, zelfgemaakte jam, toast, hopper, roti.  Het schoonmaken kan wat beter 😉 maar het is niet echt vies. Tijdens ons verblijf werd er niet schoongemaakt op de kamers, je kon wel om schone handdoeken vragen. Misschien is het een besluit van de eigenaresse om haar personeel niet op de kamers van de gasten toe te laten gedurende hun verblijf. Daar zijn we niet achter gekomen. De keuken was wel goed schoon!

Erg gezellig om samen met de andere gasten te eten en ervaringen te delen. Vlakbij het guesthouse , op loopafstand, is een kleine theeplantage Amba. Daar krijg je een leuke informatieve rondleiding. Vanuit het guesthouse kan je mooie wandelingen maken bv naar Ella Rock. Vlakbij kan je in de rivier zwemmen.

Vanuit Ella zijn we naar Lipton’s Seat gereden, erg mooi. Ook de Dowa tempel in de buurt van Ella is een bezichtiging waard. En niet toeristisch!!

Morning Mist is wel een aanrader voor mensen die uit de hectiek rustig willen zitten. Mooie omgeving! Je kan niet snel even naar Ella!! Voor de chauffeur is er een kamer bij de ingang naar het guesthouse en een ruime parkeerplaats voor de bus.

-Toen door naar Nuwara Eliya naar het appartementen complex. Dit ligt op loopafstand van het centrum. Ook een aanrader, 2 mooie slaapkamers met aparte badkamertjes. Een huiskamertje met keukenblok. Het was er erg schoon. De eigenaresse had voor fruit gezorgd. Verder stond er koffie, thee, suiker en koffiemelk. Erg attent. Er is ook elektrische verwarming aanwezig als het erg koud is. Voor de chauffeur was er een ruimte beneden in het appartement. Dit moest hij delen met andere chauffeurs, hij had geluk er was verder niemand. De bus staat in de ondergronds garage.

We hebben in het stadje gegeten want het restaurant werd niet aangeraden. Het bestelde ontbijt werd keurig op tijd geleverd en was voldoende.

-Kandy: ook hier zaten we weer in the middle of nowhere! Petje af voor Victor onze chauffeur, het was af en toe manoeuvreren. Hanthana House is een vrij nieuw guesthouse met mooie ruime slaapkamers, airco en klamboe. Geen koelkast op de kamer. De eigenaar en zijn vrouw doen erg hun best om het de gasten naar hun zin te maken.

Je zit boven in de bergen met lekkere frisse lucht en je wordt wakker met vogelgeluiden ipv getoeter.

Het ontbijt is normaal maar voldoende. Keuze uit 2 eieren, koffie/thee, toast, jam. Soms een roti of een hopper.

Het diner bestond natuurlijk uit diverse curry’s , ook erg smakelijk. Ook al zouden we nu wel eens iets anders lusten dan curry 😉

Voor de chauffeur was verderop een kamer geregeld.

-Sigiriya:
Op weg naar Kandy een grote theefabriek bezocht en in  Matale de Hindoeistische tempel  Sri Mathumarimman.  Vanwege een ceremonie konden we niet naar binnen maar het schooltje erachter vonden we zeker zo leuk om te bezoeken. 😉

Daarna Nalanda de Nalanda Gedige tempel bezocht. Erg mooie omgeving en zeker niet toeristisch.

Kumbukgaha villa’s ligt midden in de natuur, erg mooi gelegen. De kamers zijn prima met een buitendouche. De kamer van Karin en Piet had een soort vide en lag aan de schaduwkant waardoor deze donker was. De kamer van Hans en Karin was een 3 persoons kamer en erg ruim. Het diner was goed en het ontbijt vergelijkbaar met de voorgaande locaties. Het zwembad was erg fijn.

Pidurangala was de moeite waard en bood een prachtig uitzicht.  Is zeker een aanrader, de kosten ook maar 500 rp per persoon. Het laatste stukje is klauteren en goed ter been zijn. Je moet eerst door de tempel dus zorg ervoor dat je schouders bedekt zijn. En als vrouw geen korte broek of bedekken.

De leeuwenrots was erg druk, de mensen liepen er voetje voor voetje. En dat al om 9 uur!!

Polonnaruwa was prachtig, erg indrukwekkend! Op de terugweg liep er een olifant langs de weg. Victor heeft geïnformeerd en er waren in het Kaudulla park op dit moment veel olifanten. Waarschijnlijk door de aanhoudende droogte hier naar toe getrokken. We hebben nog een safari geboekt. Dit park heeft een andere vegetatie en grote meren. Veel vogels en we hebben 3 kuddes olifanten gezien van ongeveer 25 stuks per kudde. Imponerend!

Ons advies, informeer bij je chauffeur of in de omgeving of het de moeite waard is om hier een safari te boeken.

-Dambulla hebben we overgeslagen, alleen de buitenkant gezien. Omdat we diverse grottempels gezien hebben en de zilvertempel nog op het programma hadden staan, hebben we dit besluit genomen.

-De tocht door Hiriwaduna (als we daar geweest zijn, geen idee) was grappig maar erg toeristisch en viel tegen. Met de ossenkar is het maar 5 minuten, hadden we ook kunnen lopen.  De boottocht is een oversteek over het meertje. Van de agent hadden wij de lunch aangeboden gekregen wat nog veel goed maakte. Zonder lunch, zoals wij via jullie geboekt hadden, is het veel geld (25,- euro p.p) voor erg weinig.  Geen dorp gezien alleen wat huizen langs het weggetje toen we met de tuktuk naar het beginpunt gingen. Het eten was erg lekker en leuk om te zien hoe het op traditionele wijze werd klaargemaakt.

-Op weg naar Negombo de tempel Ridi Viharaya bezocht. Erg mooi en heel rustig.

Geluncht bij onze chauffeur thuis wat ook een leuke ervaring was.

– Het guesthouse in Negombo the Morning  Star is een aanrader. We hadden ook hier een eigen huisje. Het was niet luxe maar alles erop en eraan zoals goede bedden,  airco, klamboe, koelkastje en kluisje.  Super schoon!! Het was erg gezellig ingericht ook de ontbijtplaats. En een zwembadje met ligstoelen in een mooie tuin.

Voor het ontbijt waren er 3 keuzes; Sri Lankaans, gewoon en Engels breakfast.

De eigenaar heeft 8 jaar in Amsterdam gewoond en spreekt nog een beetje Nederlands. Hij weet goed wat de gasten willen qua kamer en schoonmaak.

Ongeveer 10 tot 15 minuten lopen zijn diverse restaurants te vinden. Het ligt in de buurt van het Jetwing hotel.

Negombo zelf vinden we erg chaotisch en niet aantrekkelijk. Ook was dit deel van het strand niet echt aantrekkelijk. Geen aanrader om hier te eindigen of 2 dagen te blijven.

Verder hebben we heel erg genoten!!