Hoi Daphne,
Wat later dan gewild een terugkoppeling over onze mooie reis in Vietnam van afgelopen zomer. We hebben het heerlijk gehad! Geen zieken, niets vervelends gebeurd en iedereen heeft genoten!

Wellicht hebben jullie mijn evaluatie vanuit de lokale agent al gekregen maar toch wil ik jullie laten weten dat het een goed georganiseerde reis is geweest. Zeer vriendelijke mensen, chauffeurs waren altijd op tijd en reden fijn en rustig, mooie busjes, zeer ruim, afwisselend reisprogramma, goede hotels (de ŽŽn natuurlijk fijner dan de ander) en jullie lokale agent was goed bereikbaar bij vragen.

We waren allemaal erg te spreken over het hotel in Hanoi. De mensen daar waren zo vriendelijk en behulpzaam. We zijn daar een paar keer terug gekomen en weer vertrokken en elke keer was alles mogelijk, hielpen ze waar nodig en waren erg lief voor mijn jongste dochter toen zij zich niet lekker voelde. De ligging is natuurlijk perfect en ik zou dit hotel aan iedereen aanraden.

In vorige reizen konden mensen nog wel eens opdringerig zijn, in Vietnam heb ik dat weinig tot niet ervaren behalve op de boot in Halong Bay. Daar werd een dure wijn geschonken en voor je er erg in had, had je een fles gekocht (best veel voor 1 avond, in je eentjeÉ.). Ook werd er vanuit gegaan dat je een tip in een enveloppe deed voor de bemanning en de gids/ gastheer apart wat gaf. Ik merkte dat dit ook voor andere reizigers wat ongemakkelijk voelde. In overleg onderling zijn we er wel uit gekomen maar echt prettig was het niet.

Rond Sapa zijn wel een paar kleine dingen wat minder verlopen. Bij aankomst werden we keurig opgehaald en reden we direct naar Sapa. De chauffeur daar was best een waaghals en een aantal keer was het op een haartje na een ongeluk met een tegemoet komende vrachtwagen. Spannend ritje dus! We kregen een ontbijt aangeboden in een eettentje naast het hotel. Deze tent was overvol met toeristen die buiten een enorme hoeveelheid herrie ook alles opgegeten hadden. Wat er over was, waren een paar harde/ oude broodjes met hele vieze jam. Drinken was er niet, behalve koffie en zwarte thee of gezoete melk. We hadden best zin in iets na de nachtreis in de trein. We konden de kamer nog niet in dus zijn we direct naar de verschillende excursieplekken gegaan. Daar werden we met een flink tempo door een dorpje heen geleid, naar een ander dorp gereden en al wandelend werd gevraagd hoe lang we nog wilden lopen, en de waterval wilde de gids vanuit de auto laten zien. Wij wilden wel graag de route naar boven lopen. Dat mocht wel maar ging niet van harte. Tijdens deze activiteiten had hij meer aandacht voor zijn mobiel dan de omgeving/ons. Hij gaf wel antwoord als je iets vroeg maar duidelijk was dat hij niet veel te vertellen had en eigenlijk haast had om het programma af te werken. Het hotel was prima maar we waren ingedeeld 2 verdiepingen bij elkaar vandaan. Dat was best onhandig voor ons. Verder was het erg rumoerig ’s avonds/’s nachts met veel hard pratende mensen en huilende kinderen. Het ontbijt was erg goed voor elkaar en ook de drankjes op het kleine terras waren heerlijk. Na een prachtige trekking (voor mij het hoogtepunt van de reis!), waar de gids echt zijn best deed en kwamen we best moe en voldaan terug in het hotel. We moesten ruim 6 uur wachten tot opgehaald zouden worden voor de terugreis en we konden ons nergens omkleden of verfrissen. Het hotelpersoneel deed erg moeilijk en vervelend. Dit vond ik verloren uren en ik werd er best chagrijnig van. Ik had graag nog iets willen doen of willen zien maar daar was te weinig tijd voor maar 6 uur rondjes lopen door Sapa is best saai. Ik had graag met de bus terug gewild naar Hanoi in 5-6 uur rijden in plaats van 6 uur wachten op de rit naar de trein en dan 9 uur ‘slapen’ in de nachttrein. De verbinding naar Hanoi is echt heel goed over de weg volgens vrienden die we bij toeval in Sapa troffen en het is jammer dat wij daar geen gebruik van hebben gemaakt.
Het hotel in HuŽ was wel in orde maar viel wat uit de toon vergeleken de rest. Hele slechte bedden (veren staken er bijna uit), saai en verouderd, fantasieloos ontbijt maar wel schoon en de kinderen vonden het zwembad heerlijk in die bloedhitte.

In Hoi An hebben we ons zeer goed vermaakt. Wat een leuke stad is dat! Het hotel was ook super fijn, het zwembad helemaal top en heerlijk eten! We hebben daar gefietst, zijn naar het strand geweest en hebben eindeloos in de straatjes gewinkeld en geslenterd. Heel fijn dat we langer de tijd hadden hier.

Can Tho was niet zo spannend maar we hebben door de fantastische Sue Ann (de gids) een hele fijne tijd gehad in de Mekongdelta. Ze heeft ons zoveel verteld en laten zien, eten laten proeven; helemaal top! Ik vond deze regio van Vietnam het minst maar door haar enthousiasme en gedrevenheid, heb ik er zeer goede herinneringen aan. In Saigon hadden we maar weinig tijd. Dat was eigenlijk wel jammer want we hadden ons daar best nog een dag langer kunnen vermaken. De tour naar de Cu Chi tunnels was erg interessant en indrukwekkend. De gids was wel wat ongeduldig met de kinderen en we kregen niet de kans rustig iets te bekijken. Hij heeft mij in de auto heel erg veel verteld over de oorlog en de situatie nu in Vietnam. Ik kwam zeker aan mijn trekken.

Mui NŽ was lekker. De twee jongste hebben alleen maar in het zwembad gelegen en gezwommen in de wilde zee! Heerlijk relaxt, fijne sfeer en lekkere kamers. Ik was wel heel blij dat we niet in de Dove Cottage zijn gaan logeren. Dan hadden we weggestopt gezeten ergens achteraf in verouderde kamers en dat had ik als afsluiting niet leuk gevonden. De keuze om voor wat luxer te gaan is heel goed geweest.

De terugreis was anders dan heen. Heen was alles goed voor elkaar en eigenlijk ‘vloog’ die reis voorbij. In Bangkok hebben we kort een dutje gedaan op de heerlijke baken daar. We hebben het stuk terug van Saigon naar Abu D. is een mooi vliegtuig gezeten met vermaak maar het lange stuk van Abu D. naar Wenen was niet zo fijn. Het was hŽŽl krap, warm, zonder vermaak. Het was een toestel zoals je verwacht bij een kortere Europese vlucht van 2-3 uur. Dat viel tegen. In Wenen was er even wat gedoe rond de boardingpass die we niet hadden maar gelukkig was dat na een paar rondjes vliegveld in orde en konden we ons laatste stukje vliegen.

We hebben veel gebruik gemaakt van jullie informatieboekje. We gingen een aantal maal op zoek naar de aanbevolen restaurants maar we hebben ze lang niet allemaal kunnen vinden wat leidde tot de slappe lach bij de meiden tot chagrijn bij de ander. In HuŽ kende niemand het restaurant dat wij zochten en in Sapa hebben we anderhalf uur met honger in ons lijf gezocht naar Sapa View maar zonder resultaat. Leuk om op terug te kijken, altijd goed voor een leuke grap. In Hanoi vonden we Quan An Ngon erg lekker! Helaas waren de muzikanten niet aanwezig bij Indochine waar we wel super lekker en luxe gegeten hebben! We hebben al met al een prachtige reis gemaakt en kijken er vol plezier op terug mede door de goede organisatie en vriendelijke mensen die we overal troffen! Dank jullie wel hiervoor en als we weer een verre reis gaan maken, kom ik zeker weer bij jullie terug. Ook heb ik al een aantal vrienden jullie adres gegeven dus wie weet!